17 Oktobra, 2021 7:32 AM
Zovko Mobility
epa09440662 Elementary school students wearing face masks keep their distance on the first day of school in Sarajevo, Bosnia and Herzegovina, 01 September 2021. Strict protection measures against coronavirus are in place at the school. EPA-EFE/FEHIM DEMIR

Uputstvo za prevenciju i kontrolu COVID-19 u školama u KS

Zavod za javno zdravstvo Kantona Sarajevo izradio je dokument „Metodološko uputstvo za prevenciju i kontrolu infekcije SARSCoV 2 i oboljenja COVID-19 u osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo”, čiji je cilj obezbijediti što bolje funkcioniranje obrazovnog sistema u školskim objektima obezbjeđujući biosigurnost i adekvatnu zaštitu zdravlja učenika, nastavnog osoblja i svih zaposlenika.

U sažetku dokumenta koji prenosi kantonalna pres-služba, navedeno je da osnovni principi prevencije podrazumijevaju nošenje maski za učenike (djeca uzrasta od 6 do 11 godina treba da nose maske izvan učionice a ne moraju za vrijeme nastave, dok djeca starijih uzrasta treba da nose masku i za vrijeme nastave), nošenje maski za nastavno i drugo osoblje, održavanje adekvatne fizičke udaljenosti i higijene ruku.

Učenici, nastavnici i ostalo školsko osoblje treba da ostanu kući ako oni ili neko od njihovih ukućana ima simptome povezane sa COVID-19. Glavni simptomi su povišena tjelesna temperatura, kašalj, gubitak čula njuha/okusa, malaksalost; drugi simptomi su bolovi, glavobolja, konjuktivitis, proljev, osip na koži.

Učenici, nastavnici i drugo školsko osoblje treba da ostanu kućama ako su pozitivni na COVID-19 ili su u izolaciji. Kući moraju ostati i oni koji su nedavno bili u kontaktu s osobom oboljelom od COVlD-19.

Škole moraju osigurati redovno pranje ruku vodom i sapunom, dezinfekciju ruku sredstvima na bazi alkohola (minimalno 60%).

Treba redovno čistiti školske zgrade, učionice i posebno sanitarne čvorove najmanje dva puta dnevno, posebno površine koje mnogi dodiruju (ograde, stolovi, sportska oprema, ručke na vratima i prozorima, igračke, pomagala za učenje i sl). Treba koristiti standardna sredstva za čišćenje i dezinfekciju.

Prekomjerno korištenje dezinfekcijskih sredstava (npr. prskanje prostorija), bez prethodnog čišćenja, ima malu ili nikakvu učinkovitost na kontrolu infekcije, a može izazvati i neželjene reakcije.

Neophodno je osigurati adekvatno provjetravanje prostorija u školi. Kada god to vremenske prilike dozvoljavaju, preporučeno je da određen broj prozora ili vrata u prostorijama u kojima se boravi budu otvoreni, u suprotnom, treba ih otvoriti za vrijeme odmora i između smjena.

Potrebno je također voditi računa o sigurnosnim i zdravstvenim rizicima. Škole treba da promoviraju održavanje minimalne fizičke udaljenosti od najmanje jednog metra.

Preporučene mjere za održavanje fizičke distance uključuju: organiziranje početka i završetka nastave svakog dana tako da u hodnicima i na ulazima/izlazima bude u isto vrijeme što manji broj đaka, jasno označen smjer za kretanje, ograničenja ulaza roditeljima i starateljima u školsku ustanovu; ograničenje miješanja učenika između razreda za vrijeme školskih i vanškolskih aktivnosti; svođenje broja učenika u grupi/razredu na manji broj kako bi bila osigurana udaljenost od minimalno jednog metra između mjesta za sjedenje; škole mogu smanjiti vrijeme odmora mijenjajući vrijeme i mjesto za užinu (u razredu umjesto u menzi ili drugim zajedničkim prostorijama); otkazivanje okupljanja, sportskih igara i drugih događaja koji stvaraju gužve; jačanje svijesti kod učenika da ne treba da se okupljaju u većim grupama ili dok su u redu prilikom ulaska i izlaska iz škole i za vrijeme odmora.

Postupanje u slučaju pojave COVID oboljenja u osnovnim i srednjim školama na području  Kantona Sarajevo:

1. Ukoliko je učenik bolestan kod kuće sa sumnjom ili dokazanim oboljenjem COVID19:

– Učenik ne dolazi u školu, javlja se porodičnom ljekaru koji određuje dalju dijagnostiku i liječenje;

– Roditelj obavještava školu o razlogu izostanka učenika iz škole;

– Ostali učenici iz razreda i nastavnici koji predaju tom razredu, u slučaju provođenja i pridržavanja epidemioloških mjera u školi, nastavljaju nastavu uz pojačan nadzor nad njihovim zdravstvenim stanjem narednih 14 dana (popunjavanje ček-liste zdravstvenog stanja) te nastavak vođenja Liste kontakata zaposlenika.

– U slučaju neprovođenja i nepridržavanja epidemioloških mjera, odjeljenje i nastavnici koji tom odjeljenju predaju idu 14 dana na ,,online“ način rada od momenta zadnjeg rizičnog kontakta s dokazano pozitivnim učenikom.

2. Ukoliko se kod učenika tokom boravka u školi pojave simptomi koji upućuju na COVlD-19:

– Učenik se smjesti u prostoriju za izolaciju do dolaska roditelja te se preporučuje telefonsko javljanje porodičnom ljekaru na dalje dijagnosticiranje i liječenje;

– Ostali učenici iz razreda i nastavnici koji predaju tom razredu, u slučaju provođenja i pridržavanja epidemioloških mjera u školi, nastavljaju nastavu uz pojačan nadzor nad njihovim zdravstvenim stanjem narednih 14 dana (popunjavanje ček-liste zdravstvenog stanja) te nastavak vođenja Liste kontakata zaposlenika.

– U slučaju neprovođenja i nepridržavanja epidemioloških mjera, odjeljenje i nastavnici koji tom odjeljenju predaju idu 14 dana na “online” način rada od momenta zadnjeg rizičnog kontakta sa dokazano pozitivnim učenikom.

3. Ukoliko se u istom odjeljenju u toku šest dana pojavi još jedan ili više slučajeva učenika sa sumnjom ili dokazanim oboljenjem COVID-19, cijelo odjeljenje ide 14 dana u izolaciju i prati “online” nastavni proces.

4. Ukoliko je roditelj/staratelj ili član domaćinstva pod sumnjom na COVID-19 ili je dokazano pozitivan:

– Učenik se smatra visokorizičnim kontaktom i ne dolazi u školu;

– Roditelj telefonom obavještava školu o razlogu izostanka učenika iz škole, telefonom kontaktira sa porodičnim ljekarom;

– Testiranje i retestiranje ‘kontakata’ se ne obavlja;

– Ostali učenici iz razreda i nastavnici koji predaju tom razredu, u slučaj provođenja i pridržavanja epidemioloških mjera u školi, nastavljaju nastavu uz pojačan nadzor nad njihovim zdravstvenim stanjem narednih 14 dana (popunjavanje ček-liste zdravstvenog stanja) te nastavak vođenja Liste kontakata zaposlenika.

5. Ukoliko je nastavnik ili dragi zaposlenik škole bolestan kod kuće sa sumnjom ili dokazanim oboljenjem COVID-19:

– Zaposlenik ne dolazi na posao;

– Zaposlenik se telefonom javlja porodičnom ljekaru; obavještava školu o razlogu svog izostanka s posla:

– Retestiranje se ne obavlja;

– Učenici kojima taj nastavnik predaje i ostali nastavnici i zaposlenici, u slučaju provođenja i pridržavanja epidemioloških mjera u školi, nastavljaju nastavu i posao uz pojačan nadzor nad njihovim zdravstvenim stanjem narednih 14 dana (popunjavanje ček-liste zdravstvenog stanja) te nastavak vođenja Liste kontakata zaposlenika.

– U slučaju neprovođenja i nepridržavanja epidemioloških mjera, odjeljenje kojem taj nastavnik predaje i ostali nastavnici koji tom odjeljenju predaju idu 14 dana na „online“ način rada od momenta zadnjeg rizičnog kontakta sa dokazano pozitivnim učenikom.

6. Ukoliko je član domaćinstva pod sumnjom na COVID-19 ili je dokazano pozitivan:

– Nastavnik ili drugi zaposlenik, ako nisu vakcinisani, smatraju se visokorizičnim kontaktom i ne dolaze u školu na posao;

– Zaposlenik telefonom obavještava školu o razlogu izostanka s posla, telefonom kontaktira porodičnog ljekara;

– Testiranje i retestiranje ‘kontakata’ se ne obavlja;

– Učenici iz razreda kojem taj nastavnik predaje i ostali zaposlenici, u slučaju provođenja i pridržavanja epidemioloških mjera u školi, nastavljaju nastavu i posao uz pojačan nadzor nad njihovim zdravstvenim stanjem narednih 14 dana (popunjavanje ček-liste zdravstvenog stanja) te nastavak vođenja Liste kontakata zaposlenika,

– Nastavnik ili drugi zaposlenik škole koji su vakcinisani dvjema dozama vakcine, a od druge doze je prošlo najmanje 14 dana, ne idu u izolaciju čak i u slučaju bliskog kontakta s oboljelim. Oni se u narednih 14 dana pojačano pridržavaju higijensko-epidemioloških mjera i prate eventualnu pojavu simptoma. U slučaju pojave simptoma, ostaju kod kuće.

Uz ova uputstva, iz Zavoda za javno zdravstvo obrazlažu da ponovno otvaranje školskih objekata tokom pandemije COVID-19 predstavlja veliku odgovornost uzimajući u obzir da su porodice, a naročito djeca i mladi, izloženi mnogim stresovima, socijalnoj distanci i drugim neophodnim mjerama.

Obrazovanje ima značajnu funkciju u svakom društvu. Škola ima ključnu ulogu i ogroman uticaj na zdravlje, dobrobit, rast i razvoj učenika te njihovih porodica. Pandemija izazvana SARSCoV 2 virusom donijela je mnoge promjene u društvu općenito, pa tako i u obrazovnom sistemu.

Cilj dokumenta Zavoda „Metodološko uputstvo za prevenciju i kontrolu infekcije sa SARSCoV 2 i oboljenja COVID-19 u osnovnim i srednjim školama u Kantonu Sarajevo” je  što bolje funkcioniranje obrazovnog sistema u školskim objektima obezbjeđujući biosigurnost i adekvatnu zaštitu zdravlja učenika, nastavnog osoblja i svih zaposlenika.

Ove upute temelje se na trenutno dostupnim naučnim dokazima i stručnom mišljenju te podliježu promjenama ukoliko postanu dostupne nove informacije o SARSCoV 2 infekciji i COVID-19 oboljenju.

Uputstva su namijenjena zaposlenicima osnovnih i srednjih škola, roditeljima, djeci i omladini.

Cjelokupni dokument obuhvaća detaljne upute, od detekcije rizičnih tačaka u odgojno-obrazovanim ustanova, preventivne higijenske procedure i postupke tokom organizacije i provođenja nastavnog procesa, upute vezane za proces nastave tjelesnog odgoja, muzičke kulture i nastava u muzičkim školama, za proces nastave sa učenicima sa poteškoćama u razvoju, za proces nastave u specijaliziranim kabinetima i tokom praktične nastave, ishranu u odgojno-obrazovnoj ustanovi, održavanje higijene i upravljanje otpadom, upute o organizovanom priijevozu učenika, kao i protokol postupanja u slučaju pojave simptoma.

federalna.ba/Fena

RH Saloni Živinice