24 Oktobar, 2017 1:26 AM
Zovko Mobility

Propast auto-industrije u Australiji

Poslije četiri godine prireme, stigla je propast auto-industrije Australije, za koju nema jedinstvenog objašnjenja.

“Toyota” je danas zatvorila fabriku u Melburnu, poslije 54 godina rada te japanske firme u Australiji, prvoj zemlji van Japana gdje je pravila automobile.

Simbolična lokalna, australijska marka, “Holden”, planira da zatvori fabriku u Adelaidu 20. oktobra, završavajući proizvodnju automobila u Australiji.

“Ford Motor Co.” koji je prvi započeo proizvodnju automobila u Australiji, 1925. godine, najavio je zatvaranje 2013. godine, objavivši da će zatvoriti svoja posljednja dva australijska proizvodna postrojenja 2016. godine.

Kompanija “Holden General motors” je nekoliko mjeseci kasnije objavila da će se zatvoriti. S gubitkom te dvije firme, proizvodnja auto-dijelova u Australiji je postala neodrživa, te je uslijedilo i zatvaranje “Toyote”.

“Toyota Motor Corp.” je u protekloj deceniji bio najveći proizvođač automobila u Australiji, sa 70% izvoza, uglavnom na Bliski Istok. Proizvodnja u fabrici u Melburnu je dostigla vrhunac 2007. godine, kada je napravila 149.000 automobila.

Kada je posljednji “Camri sedan” sišao s proizvodne linije u Melburnu, 2.700 radnika “Toyote” je postalo nezaposleno.

Zatvaranjem fabrike “Holden” će biti ugašeno još 3.000 radnih mjesta.

Industrijski analitičari predviđaju gubitak hiljada radnih mjesta u automobilskoj industriji. Istraživanje Univerziteta u Adelaidu predviđa u najgorem slučaju 200.000 izgubljenih radnih mjesta širom zemlje zbog kolapsa auto industrije, što bi odnijelo 29 milijardi australijskih dolara (19,3 milijarde evra) iz BDŠ Australije.

Profesor John Sper, koji je bio koautor tog izvještaja, rekao je da će zatvaranje farika i gubitak lanca snabdijevanja imati veliki uticaj. “U novijoj istoriji nismo vidjeli kolaps čitave industrije, ali to se dešava”, rekao je Sper za AP.

Zatvaranje fabrike povećalo je pritisak na konzervativnu vladu Australije zbog gubitka poslova.

“Ovo je tužan dan za hiljade radnika i njihove porodice, to je tužan dan i za Australiju”, rekao je danas vođa opozicije Bill Sorten. “Druge zemlje – SAD, Njemačka i Švedska, pomažu mnogo više od Australije svojoj automobilskoj industriji”, požalio se on.

Ali, premijer Malcolm Turnbul je rekao da je “promjena ukusa” kupaca glavni faktor koji navodi proizvođači automobila da obustave rad Australiji.

“Ljudi su prestali da kupuju limuzine proizvedene u Australiji”, rekao je on. “Proizvođači koji su obustavili proizvodnju u Australiji objasnili su da to nije zbog neuspjeha državnih subvencija”, dodao je premijer. Kada je “Toyota” najavila da će zatvoriti fabriku Melburnu, okrivila je “nepovoljan kurs australijskog dolara”, visoke proizvodne troškove i mali obim privrede Australije, zemlje-kontinenta sa samo 23 miliona stanovnika.

Tako proizvodnja u Australiji propada, ali sektor proizvodnje sirovina je tamo i dalje jak.

Konsultantska firma “Boston consalting grup” rangirala je Australiju kao najgoru među 25 zemalja ocijenjenih po troškovnoj konkurentnosti. Troškovi su tamo veći nego u Njemačkoj, Holandiji, pa čak i u Švajcarskoj, a plate u australijskoj proizvodnji su u prošloj deceniji porasle za 48 odsto, dok je produktivnost opala. U međuvremenu, proizvodnja automobila se upola smanjila sa oko 400.000 automobila 2004. godine. Proizvođači automobila su otpuštenim radnicima ponudili prekvalifikaciju da bi im pomogli da nađu nova radna mjesta. Sekretar Nacionalne službe sindikata proizvođača radnika Dave Smith je rekao novinarima kod fabrike “Toyota” da je posao s punim radnim vremenom našla samo polovina od 1.200 radnika otpuštenih prošle godine iz fabrike “Ford”.

federalna.ba/Beta

RH Saloni Živinice