24 Oktobar, 2017 1:23 AM
Zovko Mobility

Lola Ogunyemi: Ja sam žena iz Dove reklame i nisam žrtva

Lola Ogunyemi je plesačica koja živi u Londonu i ona je tamnoputa djevojka koja se pojavljuje u posljednjoj, kontroverznoj reklami Dovea. Ovo je njena priča.

Još dok sam bila jako mlada govorili su mi „Jako si lijepa… za tamnoputu djevojku.“ Ja sam žena iz Nigerije, rođena u Londonu, a odrasla sam u Atlanti. Odrasla sam uz mišljenje drugih ljudi da bi tamnoputi ljudi, naročito žene, izgledali bolje da im je koža svjetlija.

Znam da je modna industrija doprinijela tom mišljenju svojom dugom historijom predstavljanja svjetlijih, miješanih rasa ili bijelih modela kao standarde ljepote. Historijski, što u mnogim zemljama traje i danas, tamniji modeli su čak korišteni kako bi pokazali da proizvodi za izbjeljivanje kože pomažu ženama da dostignu te standarde.

Ovo je utjecalo na žene iz raznih zajednica kojih sam i sama bila dio. I to je razlog zbog kojeg sam, kada mi je Dove dao šansu da budem lice njihove nove kampanje, skočila od sreće.

Šansa da predstavim svoje tamnopute sestre u globalnom brendu ljepote je bio savršen način da podsjetim svijet da smo i mi tu, da smo lijepe, važne i cijenjene.

Jedno jutro sam se probudila i vidjela poruku od prijatelja u kojoj me pita da li sam zaista ja žena koju je vidio u reklami. Uključila sam internet i vidjela sam postala lice sa plakata sa rasističko oglašavanje. Zaista.

Ako u ovom trenutku na Google ukucate „rasističke reklame“ moja slika će biti prvi rezultat pretrage. Bila sam uzbuđena što sam dio reklame koja promoviše snagu i ljepotu moje rase, pa je za mene sve ovo poprilično uznemirujuće.

Počela sam dobijati poruke da će ljudi bojkotovati Dove proizvode, a prijatelji iz cijelog svijeta su me zvali da vide da li sam ok. Nisam mogla da vjerujem koliko je kontroverzi izazvala ta reklama.

Da sam i u jednom trenutku pomislila da će biti tako prvi bih rekla „ne“. (Ne)zadovoljno bih napustila set. To se protivi svemu za šta se borim cijeli svoj život.

Kako god, iskustvo koje sam imala sa timom Dovea je pozitivno. Sjajno sam se provela na setu. Sve žene koje su učestvovale u projektu su razumjele koncept – da se naše različitosti koriste kako bi pokazale da svaki tip kože zaslužuje njegu i pažnju.

Sjećam se da smo svi bili uzbuđeni zbog ideje da nosimo bež majicu koja se pretvara u bijelu. Nismo bili sigurni kako će to u finalu izgledati, niti ko će od nas na kraju učestvovati u samoj reklami, ali smo svi bili jako raspoloženi.

Onda je prva reklama na Facebooku objavljena: video od 13 sekundi koji pokazuje mene, ženu svjetlije puti i Azijku koje skidaju bež majicu koja se mijenja u bijelu. Oduševila sam se. Moji prijatelji i porodica su se oduševili. Ljudi su mi čestitali što sam se prva pojavila, što sam izgledala fantastično i što sam predstavljala tamnopute žene. Bila sam ponosna.

Zatim je cijela reklama od 30 sekundi objavljena u SAD-u, a ja nisam mogla biti ponosnija. Bilo je sedam nas u finalnoj verziji, različitih rasa i uzrasta i svaka od nas odgovara na isto pitanje: „Da vaša koža ima etiketu za pranje, šta bi na njoj pisalo?“

Opet sam bila prvi model koji se pojavljuje u reklami koja moju kožu opisuje kao „20% suhu i 80% sjajnu“ i pojavljujem se opet na kraju. Jako mi se svidjelo, kao i svima u mom okruženju. Mislila sam da će finalna verzija reklame poruku kampanje poslati jasno i glasno.

Definitivno se mora reći nešto o tome kako oglašivači moraju paziti i razmotriti svoj mogući utjecaj na ljude, posebno kada je riječ o marginaliziranim grupama žena. Važno je ispitati da li vaš sadržaj pokazuje da se glas vašeg konzumenta čuje, ali i cijeni.

Vidim kako su objave koje kruže internetom pogrešno shvaćene, uzimajući u obzir činjenicu da ovo nije prvi put da se Dove susreće sa optužbama za rasizam. Ovdje je na snazi manjak povjerenja i shvatam  početni bijes javnosti. Također, mislim da je mnogo toga izostavljeno. Scenario reklame je napisan bez da je konzumentima predstavljen kontekst na kojem se trebalo graditi mišljenje javnosti.

Slažem se sa odgovorom Dove kompanije da se nedvosmisleno izvinjavaju za bilo koju uvredu koju su izazvali, ali i branim njihovu viziju ovu reklame i njihovu odluku da izaberu mene, tamnoputu ženu, kao lice svoje kampanje. Ja nisam žrtva neke pogrešne reklame za ljepotu. Ja sam snažna, prelijepa i neću biti izbrisana.

federalna.ba/guardian

RH Saloni Živinice